Maak kennis met onze virtuele assistent: Sophia
- door Sara Desmidt
- •
- 15 mrt, 2021
- •
Wij geven graag een korte introductie van onze kersverse collega, want zij verdient wat extra uitleg. Wij vertellen wat onze virtuele assistent voor u als ondernemer kan betekenen.

Minimaliseer uw mailbox
Uw cijfers binnen duimbereik
Dankzij de integratie met Yuki kan u ten alle tijde uw cijfers opvragen via een simpel chatbericht. Wilt u uw dossiergegevens bekijken? Contacteer Sophia via chat en de klus is zo geklaard. Om het u zo gemakkelijk mogelijk te maken bereikt u Sophia niet enkel op onze website, maar ook via Facebook Messenger.
Bespaar tijd met flows
Sophia verzamelt gegevens voor allerlei zaken via een gebruiksvriendelijk chatgesprek. Wij sturen u een link naar de flow en u vult de nodige gegevens in binnen enkele minuten. Sophia onthoudt alle gegevens, waardoor u nog meer tijd bespaart als u haar in de toekomst contacteert.
Naast de routinematige processen als de voorbereiding van de personenbelasting helpt Sophia ook bij processen als een adreswijziging of inschrijving van een nieuwe bedrijfswagen om het aanleveren van gegevens nog makkelijker te maken voor u.
Digitale to do lijstjes
Mail is onvermijdelijk, maar het hoeft geen obstakel te zijn. Momenteel leert Sophia hoe zij de communicatiestroom tussen jou als klant en ons als accountant kan verbeteren.
In de toekomst zal zij in staat zijn to do’s toe te kennen. U kan to do’s toekennen aan ons en ook omgekeerd, om zo nog sneller alles in orde te krijgen.
Hoe gebruik je Sophia?
Momenteel kan u in contact komen met Sophia via twee wegen. Zij is permanent aanwezig via chat op onze website en op Facebook Messenger. Daar bereikt u haar voor algemene vragen, om binnenkort een afspraak te maken of uw cijfers te bekijken.
Daarnaast sturen wij u regelmatig links naar de flows die u helpen bij boekhoudkundige processen.


Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.
De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.
