Elektronische facturatie tussen bedrijven wordt verplicht vanaf 2026
- door Sara Desmidt
- •
- 03 nov, 2023
- •
Elektronische facturatie wordt de norm
Deze verplichting bestaat al voor facturen die worden uitgereikt aan de overheid. Vanaf 1 januari 2026 zal dit dus ook de norm worden in transacties tussen belastingplichtige ondernemingen.
Concreet zult u als bedrijf gebruik moeten maken van gestructureerde elektronische facturen (GEF's) die verstuurd worden via het Peppol-netwerk. GEF's zijn digitale bestanden in XML-formaat (Extensible Markup Language) die opgebouwd zijn volgens een universele structuur, de Universal Business Language of UBL. Die opbouw zorgt ervoor dat softwarepakketten wereldwijd elektronische facturen volautomatisch kunnen inlezen en verwerken.
De voordelen van elektronische facturatie
Dankzij elektronische facturatie kunnen processen aanzienlijk geautomatiseerd worden. Dit zorgt voor tijdswinst en administratieve vereenvoudiging voor uw bedrijf en uw fiscaal adviseur.
Voor de overheid is elektronische facturatie een sterk wapen in de strijd tegen btw-fraude. Het nieuwe voorontwerp van minister Van Peteghem kadert in het regeerakkoord van de federale regering, waarbij het verkleinen van de btw-kloof een van de aandachtspunten is.
Extra advies vereist
Vooraleer het wetsontwerp over elektronisch factureren gestemd kan worden, moeten eerst nog de Raad van State, de Hoge Raad voor de Zelfstandigen en de KMO, Agrofront en ITAA hun advies geven.


Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.
De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.
