Hoe omgaan met wanbetalers?

  • door Sara Desmidt
  • 16 mrt, 2023
Om cashflowproblemen te vermijden is een strikte opvolging van uitgaande facturen essentieel. In dit artikel geven we enkele tips om daadkrachtig maar beleefd om te gaan met wanbetalers.

Het eerste wapen in uw arsenaal om laattijdige betalingen te vermijden is de betalingsherinnering. Die kunt u (automatisch) versturen de dag na de vervaldatum van uw uitgaande facturen. Zo geeft u een duidelijk signaal dat u uw administratie nauwgezet opvolgt.

De toon van uw brief of e-mail is duidelijk maar vriendelijk. Houd er steeds rekening mee dat er mogelijk een vergissing in het spel is (“Wellicht is de factuur aan uw aandacht ontsnapt”). Sluit af met de expliciete vraag het openstaande bedrag binnen de zeven werkdagen te betalen.

Belangrijk, geef ook aan wat er gebeurt indien de extra termijn wordt overschreden en verwijs daarbij naar uw algemene voorwaarden als u administratieve kosten en/of intresten gaat aanrekenen.

Neem telefonisch contact

Heeft uw klant nog altijd niet betaald drie dagen na uw eerste rappel? Bel hem of haar dan even op. Uiteraard blijft u ook aan de telefoon vriendelijk, maar zeg wel duidelijk dat het in uw beider belang is dat het bedrag snel wordt overgemaakt.

Sluit het telefoongesprek positief af. Spreek uw verwachtingen uit voor de toekomst en laat eventueel ruimte voor vragen. Na uw telefoongesprek zet u de gemaakte afspraken op mail of in een aangetekende brief.

Tweede aanmaning en gerechtelijke stappen

Haalt ook dat niets uit? Dan stuurt u een tweede en eventuele derde schriftelijke aanmaning. Vermeld steevast de gevolgen van de laattijdige betaling en reken in de factuur de bijkomende administratieve kosten aan. In uw laatste aanmaningsbrief zegt u dat dit de laatste waarschuwing is en dat u daarna een incassobureau of uw advocaat zult inschakelen. De dubieuze debiteur draait in dat geval op voor alle achterstallige facturen (plus intresten) én de gerechtskosten.
door Sarah Desmidt 6 februari 2025
Om kmo's te ondersteunen bij het verzamelen en delen van hun duurzaamheidsgegevens, lanceren Febelfin en Isabel een innovatief digitaal platform. Dit platform biedt een uniforme, veilige en eenvoudige manier om ESG-gegevens (Environmental, Social & Governance) te rapporteren.
door Sarah Desmidt 5 februari 2025
Veel ondernemers denken dat een lage prijs hun een concurrentievoordeel geeft. Maar wist je dat te goedkoop zijn net het tegenovergestelde effect kan hebben? Klanten associëren prijs vaak met kwaliteit. Een te lage prijs kan argwaan wekken: “Wat is er mis met dit product?” of “Waarom is deze dienst zo goedkoop?”
door Sarah Sara Desmidt 17 januari 2025
Een nieuwe locatie kiezen voor een bedrijfsmagazijn is een strategische beslissing die directe impact heeft op de efficiëntie en groei van je onderneming. Het juiste magazijn zorgt niet alleen voor een betere logistiek, maar helpt ook kosten te besparen en je klanten sneller te bedienen.
door Sarah Desmidt 15 januari 2025
De VSME-standaard, een nieuw vrijwillig raamwerk voor duurzaamheidsrapportering, wordt in 2025 officieel gelanceerd. Deze tool is speciaal ontworpen om kmo’s te ondersteunen bij het rapporteren van hun duurzaamheidsinspanningen.
door Sara Desmidt 20 september 2024

Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.

De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.

door Sara Desmidt 12 september 2024
Vanaf 1 januari 2025 wijzigt de quasi-immuniteit van hulppersonen, zoals freelancers en onderaannemers. Wat moet je als ondernemer hierover weten?
door Sara Desmidt 6 september 2024
In een onderneming die nieuwe klanten aantrekt, extra omzet genereert en nieuwe medewerkers aanwerft, moet u als werkgever rekening houden met bijkomende verplichtingen. We zetten de belangrijkste actiepunten op een rijtje.
door Sara Desmidt 4 september 2024
De Europese Unie zet met de Richtlijn 2023/970 een belangrijke stap in de richting van gelijke verloning voor mannen en vrouwen. Verloningstransparantie en handhavingsmechanismen om de loonkloof te dichten staan centraal. Voor ondernemers betekent dit een aantal nieuwe verplichtingen en kansen binnen het kader van ESG (Environmental, Social, Governance).
door Sara Desmidt 4 september 2024
Hoe benut jouw accountant het volledige potentieel van zijn kantoor? Hoe rendabel is elke klant waaraan hij en zijn medewerkers diensten verlenen? Rentabiliteitsrapportages zijn hier een belangrijke tool.
door Sara Desmidt 4 september 2024
De CSRD-richtlijn verplicht bedrijven om vanaf 2024 te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Jammer genoeg haalde de Belgische overheid de deadline niet om deze richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.
Show More